MITEN LUKEA KUIN KIRJOITTAJA JA MIKSI?

OSA 3: MITÄ LUKEA?
William Faulkner ehdottaa: ”Lue kaikkea […] Harjoitele kuten puusepän apupoika, joka haluaa oppia mestariltaan.”
’Suurilta kirjailijoilta’, joiden teokset vielä vuosikymmenten ja -satojen jälkeen ovat vetovoimaisia, voi oppia paljon.

Francine Prose pohtii ja kommentoi otteita lempiklassikoistaan omasta näkökulmastaan kirjassaan Reading like a writer. (Arvio kirjasta täällä.) Kirja on saatavissa sekä printti- että audioformaattina ja sen on kustantanut Harper Perennial.
Kirjassa osoitetaan eri kirjailijoiden teksteistä kirjoittajan mielestä hyviä kohtia sekä analysoidaan miten ne on kirjoitettu.

Meille kirjoittajina on kuitenkin tärkeää valita itse mitä luemme ja tulkita itsenäisesti.

Hyödymme myös analysoimalla (Close Reading) aikalaiskirjalijoita, jotka kirjoittavat tarinoita nykyajasta, sillä vuosisatamme on kovin erilainen kuin sitä edeltävät.
Se, mitä tapahtuu lukiessamme ei ole muuttunut, mutta kieli, tarkoitukset, huolet ja maailmankatsomukset ovat.

Suurin osa klassikoista kuvaa Europpalaista ajattelutapaa, mutta nykyään meillä on käytössämme myös muiden kulttuurien valtava rikkaus ja näkökulma.

Edward Albee suositelee, että lukisimme myös ’huonoa tavaraa’. Kirjan, jonka alku jättää kylmäksi ja joka on vain turhaa painolastia. Joka saa meidät etsimään kohdan, josta tarina todellisuudessa alkaa. Kirjan, jonka henkilöt ovat yhtä vakuuttavia kuin kissasi lempilelut.
Jatka lukemista. Kysy itseltäsi miksi tarina ei toimi. Huomaat vähitellen, mikä ei toimi ja mitä pitää vältää.

Albeellä on toinenkin syy, miksi lukea ’huonoa tavaraa’: ”Se on hyvin rohkaisevaa.”

Tässä vaiheessa päässäsi ehkä jyskyttää kun ajattelet kaikkia kirjoja jotka sinun pitää lukea. Pinoat kirjoja tilanpuutteen vuoksi jääkapin täyteen. Miten ihmeessä sinulla on aikaa tähän?

Jos käyt ajatuksella läpi Eleanor Cattonin kirjoittaman The Luminariesjossa on 848 000 sanaa, se voi viedä koko elämän verran aikaa, vaikka se ei olekaan kaikkien pisin yksiosainen englanninkielinen kirja.
Samuel Richardsonin Clarissa-kirjassa on yli miljoona sanaa.

Valitse siis tarkasti, mitä haluat lukea. Aloita harjoittelu jollakin lyhyellä tarinalla. Käy läpi sen rakenne ja juoni. Sen jälkeen voit keskittyä esimerkiksi yhden luvun tai muutaman kappaleen sanoihin ja lauseisiin.

Luettavaa:

Kerron metodista lyhyesti ‘Finding Deep Character’-työpajassani. Työpajat perustuvat kirjaani Inside Stories for Writers and Readers. (Sisäpiirin tarinoita kirjoittajille ja lukijoille.)

e-kirjassani From Apes to Apps: how humans evolved as storytellers and why it matters (Apinoista Appseihin: miten ihmiset kehittyivät tarinankertojina ja miksi sillä on väliä) on luku, jossa käsitellään uutta fiktion psykologian tutkimusta.

Harper Collins on julkaissut Stanley Fishin How to Write a Sentence, and how to read one (2005) (Miten kirjoittaa lause ja miten lukea se). Kirjassa käsitellään lauseita Aristoteleen teksteistä Agatha Christieen.

Thrish Nicholson

Trish Nicholson

on kirjailija,  Sosiaaliantropologian tohtori ja innokas valokuvaaja. Hän on kerännyt mittavan kuva- ja muistiinpanokokoelman työskennellessään lukuisissa maissa. Hän kertoo kokemuksistaan Blogissaan silloin tällöin kuvin ja sanoin.

Hän on asettunut asumaan Uuden Seelannin ’talvettomaan pohjoiseen’, järven rannalle, jossa hän tasapainoilee alueelle alkuperäisten puiden kasvattamisen, lisääntyvän lintumäärän ja niiden olemassaolosta nauttimisen kanssa.

Trish Nicholson on Writing Your Nonfiction Book: the complete guide to becoming an author kirjoittaja.

Löydät Trish Nicholsonin täältä:
Blogi
Twitter: @TrishaNicholson

Kuvat:
http://www.morguefile.com/archive
Trish Nicholson

Advertisements
%d bloggers like this: